23948sdkhjf

365discount gentager momstiltag: Én konkurrent svarer igen

365discount iværksætter ny priskampagne i en uge for at sætte fokus på frugt og grønt i sine butikker

Opdateret klokken 11:41 med Lidl-udmelding

Væk med momsen. 

Det er budskabet i en ny priskampagne fra Coop, hvor 365discount-kæden igen forsøger sig med at skære i prisen på frugt og grønt - svarende til momssatsen. 

Et lignende tiltag lavede kæden i slutningen af 2022 - dengang med, ifølge kædens egne ord, stor succes

- I 2022 købte danskerne hele 23 % mere frugt og 44 % mere grønt i perioden, hvor vi skar momsen fra. Samtidig kan vi se stor opbakning blandt danskerne i forhold til at sænke priserne på sunde fødevarer permanent, forklarer kædedirektør Michael Tilsted. 

Han påpeger, at 365discount dog ikke "kan gøre det alene". 

- Det kræver en samlet indsats fra både detailhandlen og politikerne, og derfor håber vi, at denne indsats vil give os yderligere data, som vi kan bruge til at argumentere for en permanent ændring af momsreglerne, siger Michael Tilsted. 

Helt konkret vil 365discounts priskampagne løbe fra 25. januar til 31. januar - og hensigten med kampagnen er, udover at sætte fokus på sundere fødevarer, også at sende et klart signal til føromtalte politikere.

- Vores mål er at gøre sunde valg tilgængelige for alle danskerne. Ved at skære momsen på frugt og grønt, selv for en kort periode, ønsker vi at demonstrere over for politikerne på Christiansborg, hvordan prisen påvirker forbrugernes valg, siger Michael Tilsted. 

Konkurrenter holder øje

Da 365discount senest lancerede sit prishug på kædens frugt og grønt-afdeling, lavede RetailNews en rundspørge i branchen. 

Både for at mærke konkurrenternes opbakning til det generelle prisinitiativ samt at forholde dem til den øgede priskonkurrence på markedet. 

En lignende rundspørge anno januar 2024 efterlader ikke mange svar fra discountkædens modspillere på dagligvaremarkedet. 

- Vi vil altid være konkurrencedygtige på priserne - også når andre laver kampagner med at spare momsen, svarer Rema 1000's kommunikationschef, Jonas Schrøder.

- Vi anerkender alle indsatser, som kan hjælpe kunderne, men vi holder fokus på egen banehalvdel, hvor man hver uge kan finde frugt og grønt til stærke priser, supplerer Salling Groups ditto, Jacob Krogsgaard Nielsen. 

RetailNews har også rettet henvendelse til Dagrofa, men koncernen har ikke ønsket at kommentere på tiltaget. 

- Vi I Dagrofa bakker op om forslaget om at fjerne momsen på frugt og grønt, fordi vi mener det vil lede til, at danskerne vil spise mere frugt og grønt til gavn for folkesundheden og klimaet, svarede Dagrofas kommunikationsdirektør, Morten Vestberg, dog i rundspørgen i november 2022. 

Lidl følger trop

Efter denne artikels deadline er den tyske dagligvarekæde Lidl også gået ind i kampen for at fjerne momsen på frugt og grønt. 

Det har kæden formuleret i en pressemeddelelse mandag ved middagstid. 

- Vi kigger løbende ind i, hvordan vi kan give vores kunder endnu bedre muligheder for at træffe sundere valg, når de handler hos os. Derfor prøver vi nu at fjerne momsen på frugt og grønt i en hel måned for alle Lidl Plus-kunder og indsamler dokumentation for effekten, som vi senere vil fremlægge på en konference, udtaler indkøbsdirektør Maria Lovecchio. 

Tiltaget løber hele februar og sker "som en del af Lidls agenda om at give sine kunder bedre mulighed for at træffe sundere valg". 

- Initiativet er en del af en større plan, hvor vi i 2024 vil undersøge, hvordan danskerne reagerer, når vi arbejder med vores priser på plantebaserede varer, økologi og frugt og grønt.

- Jeg har noteret mig, at Coop også arbejder med momsfri frugt og grønt i sidste uge af januar måned. Det er rigtig positivt. Jo flere der samler evidens omkring hvordan kundernes indkøbsmønster flytter sig med en momsbesparelse på frugt og grønt - desto bedre, udtaler administrerende direktør Jens Stratmann. 

Se nøgletal for:
Læs mere om: dagligvarehandel
Kommenter artiklen
Udvalgte artikler

Nyhedsbreve

Send til en kollega

0.741